.shop: hoe Google omgaat met generieke domein extensies

27.07.2015 0 Reactie Categorie: Blog Matthijs

Onlangs publiceerde Google een blog over hoe ze omgaan met generieke domeinnaam-extensies, ofwel generieke toplevel-domeinen.

Is bijvoorbeeld een .shop-extensie goed voor je SEO?

De vraag die veel mensen hebben, is of het zin heeft om een veelgezochte zoekterm in combinatie met de extensie te registreren. Bijvoorbeeld: fiets.shop of elektronica.shop. Het antwoord is mijns inziens: ‘Nee, dit heeft weinig zin’. Google geeft zelf aan dat ze generieke domeinextensies behandelen als elke andere generieke extensie (zoals .com en .org). Bij landspecifieke domeinextensies zoals .nl is de kans zelfs groter dat je goed rankt in Nederland, omdat Google deze extensie meer relevantie toekent in Nederland. Voor fiets.shop zul je dus meer je best moeten doen om goed vindbaar te zijn dan voor een .nl-domein.

Wat is het nut van generieke domeinextensies?

Er zijn meer dan 5.5 miljoen .nl domeinen geregistreerd in Nederland. Het aantal mogelijke domeinen wordt enorm uitgebreid door de toevoeging van generieke extensies. Daarnaast kun je goed klinkende combinaties maken van domeinnaam en extensies. De extensies hebben in die zin vooral ‘merkwaarde’.

Vanaf wanneer is .shop beschikbaar?

.shop is één van de meer klinkende domeinextensies. Het is nog niet bekend vanaf wanneer deze in gebruik wordt genomen. Het is bij veel providers al wel mogelijk deze te pre-registreren. Hou de site van ICANN in de gaten.