SEO Steekproef: CTR is een ranking factor?

27.12.2014 0 Reactie Categorie: Blog, SEO Matthijs

Via Moz kwam ik onderstaand interessant onderzoekje tegen:

Negatieve SEO zonder backlinks – een case study

Met een bot werden honderden automatische Google-zoekresultaten gegenereerd. De bot werd zo ingesteld dat op alle organische resultaten behalve één werd geklikt. Het gevolg: de CTR (doorklikratio) op dat zoekresultaat ging flink omlaag. Dat bleef niet zonder gevolgen voor de ranking: het betreffende zoekresultaat zakte weg in de zoekresultaten.

CTR dus een ranking factor?

Voor mij zijn de resultaten van dit onderzoekje een bevestiging dat CTR een ranking factor is. Matt Cutts van Google heeft natuurlijk eerder aangegeven dat je CTR kunt verhogen door betere titels en descriptions te schrijven, maar het verband tussen CTR en ranking is bij mijn weten niet bevestigd door Google.

Het is bekend dat Google AdWords CTR gebruikt om de kwaliteitsscore te bepalen. Een hogere kwaliteitsscore levert afhankelijk van je bod op een klik, een hogere positie op in AdWords-resultaten. Mijns inziens zou vreemd zijn als Google de inzichten die ze hier uithalen niet gebruikt en verwerkt in rangschikking van organische zoekresultaten.

CTR makkelijk te manipuleren

Zoals de auteur van het onderzoek al aangeeft, CTR is relatief eenvoudig te manipuleren. Mensen kunnen via bots impressies en kliks nabootsen. CTR-fraude is in theorie moeilijker op te sporen dan blackhat-SEO door onnatuurlijke links of manipulatie van een webpagina. Anderzijds denk ik wel dat wanneer CTR slechts één van de vele ranking-factoren is -naast links, tekst, sitestructuur, etc- de invloed van die ene factor beduidend minder zal zijn. Het is nog zeer de vraag hoe dit toekomstige SEO-activiteiten beïnvloedt!

Wat nu voor mijn SEO?

Wat kun je met deze informatie voor je SEO-activiteiten? Volgens mij laat dit onderzoekje nog duidelijker zien dat het belangrijk is om:

  • Titels en descriptions te optimaliseren voor een betere CTR. Je kunt testen in AdWords wat beter werkt. Verander je titels niet al te vaak en test vooral bij titels waar je voldoende volume hebt en een solide ranking;
  • Rich snippets te implementeren. Rich snippets (vooral review-sterren) leiden tot een betere CTR. Bedenk dat snippets op homepages bijna nooit werken. Google vindt een homepage te generiek om er een snippet bij te tonen.
  • SEO-CTR te monitoren. Via de Google Webmaster Tools kun je per pagina en zoekopdracht de CTR van de afgelopen 3 maanden in de gaten houden. Door voor jezelf CTR-targets te bepalen kun je specifieke pagina’s gaan optimaliseren voor een betere CTR. Dit kan door de vorige 2 punten, maar ook door meer relevante links naar de pagina te verkrijgen voor een betere ranking (dus meer kliks, want hoger in de SERP’s).
  • Invloed van CTR in Nederland te onderzoeken. Worden posities in Google op dezelfde manier door CTR beïnvloed in Nederland? Ik heb er nog geen onderzoeksresultaten van gezien, maar het zou zeker interessant zijn.

De eerste 3 puntjes zijn sowieso goed om continu op te optimaliseren. Dus zou CTR weinig of geen invloed hebben in Nederland, dan zijn je acties zeker niet tevergeefs. 

Heb je toevoegingen of feedback? Laat het weten in de reacties!